ДО УВАГИ ГРОМАДЯН! >
< Прес-служба ДПІ у м. Херсоні ГУ ДФС у Херсонській області інформує:
18.02.2015 16:12 Вік: 10 yrs
Категорія: Новини

Управління Пенсійного фонду України в місті Херсоні інформує:


    Про зміни в пенсійному законодавстві, які набрали чинності з 01 січня  2015 року

    В зв’язку з прийняттям Закону України  Про Державний бюджет України на 2015 рік” та внесенням змін до деяких законодавчих актів стосовно пенсійного забезпечення громадян головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області повідомляє наступне:

1. Розміри прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати на  2015 рік визначені відповідно статтями 7 та 8 Закону України “Про Державний бюджет України на 2015 рік”.

    Прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць з 01 січня 2015 року - 1176 гривень, з 01 грудня - 1330 гривень, а для осіб, які втратили працездатність: з 01 січня 2015 року - 949 гривень, з 01 грудня - 1074 гривні.

    Мінімальна заробітна плата  з 01 січня 2015 року складатиме 1218 гривень, з 01 грудня - 1378 гривень.

    2. З 01 січня 2015 року відбувся масовий перерахунок пенсій у зв’язку з втратою годувальника, призначених відповідно до Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб”. Віднині мінімальний розмір цієї пенсії не може бути нижче двох визначених Законом розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, - 1898 грн (раніше мінімальний розмір пенсії складав 949 грн).

    Водночас, з 01 січня 2015 року змінився відсоток визначення розміру пенсії у зв'язку з втратою годувальника залежно від заробітку. У 2014 році пенсії у зв'язку з втратою годувальника становили 40 %, а починаючи з 2015 року - 70 % грошового забезпечення (заробітної плати) загиблого (померлого) годувальника на одного непрацездатного члена сім’ї. Якщо на утриманні  годувальника перебували двоє і більше членів сім’ї, пенсія призначається у розмірі 90 % грошового забезпечення (заробітної плати) годувальника, що розподіляється між ними рівними частками, але не менше ніж 40 % на кожного.

    Пенсіонерам, які мають право на одержання пенсії відповідно до Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб”, але наразі одержують пенсію за іншими законами рекомендується для визначення доцільності переходу на інший вид пенсії звернутися до територіальних управлінь Пенсійного фонду за місцем проживання та до управління пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян.

    3. Пенсії (щомісячне довічне грошове утримання) відповідно до законів України “Про державну службу”, “Про прокуратуру”, “Про статус народного депутата України”, “Про судоустрій і статус суддів” за заявами про їх призначення або перерахунок, що надійшли починаючи з 01 січня 2015 року, обчислюються в розмірі 60 відсотків заробітної плати (грошового утримання), раніше - 70%.

    Зменшено відсоток для обчислення пенсій, призначених відповідно до Закону України “Про наукову та науково-технічну діяльність” з 80 до 60.

    Також науковим працівникам зменшено відсоток для обчислення пенсії по      І та ІІ групі інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві з 80 до 60 та з 60 до 50 відповідно, та для пенсій у зв’язку з втратою годувальника - з 80 до 60 - для трьох утриманців, з 60 до 50 - для двох утриманців.

    4. Законодавчо закріплено те, що умови, порядок призначення та мінімальні розміри пенсії, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначаються актами Кабінету Міністрів України з відповідних питань. Розмір підвищення до пенсії дітям війни також визначається Кабінетом Міністрів України. На сьогодні розміри зазначених виплат встановлені постановами Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210  та від 28 грудня 2011 року № 1381.

    5. З 01 січня 2015 року не призначатимуться дострокові пенсії відповідно до статті 21 Закону України “Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку” (за станом здоров’я), статті 49 Закону України “Про зайнятість населення” (за скороченням штатів).

    При цьому виплата раніше призначених пенсій продовжується. Дострокові пенсії, призначені за раніше діючим законодавством, працюючим пенсіонерам не виплачуються.

    6. Пенсії по інвалідності та у зв’язку з втратою годувальника внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання виплачуються за рахунок коштів Пенсійного фонду.

    7. Згідно із внесеними змінами до Податкового кодексу України, з 01.01.2015 змінено межу оподаткування пенсій. Згідно із законодавством, чинним до 01.01.2015, оподаткуванню підлягали суми пенсії, що перевищували 10 тис.грн. у частині такого перевищення. А з цього року оподаткуванню підлягають пенсії, розмір яких перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (3654 грн.) у частині такого перевищення за ставкою 15 %. Якщо ж база оподаткування перевищує 10-кратний розмір мінімальної заробітної плати (12180 грн.), то ставка податку становить 20 % суми, що перевищує цей розмір.

    Крім того, слід звернути увагу, що з 01.01.2015 року такі пенсії підлягають оподаткування військовим збором (ВЗ). А саме, відповідно до положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» (№ 71-VІІІ від 28.12.2014) з 01.01.2015 об’єктом  оподаткування військовим збором (ВЗ) є доходи, визначені статтею 163 Податкового кодексу України, до яких належать суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати  (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, - у частині такого перевищення.

    Таким чином, об’єктом оподаткування ВЗ є розмір доходу, з якого справляється податок на доходи фізичних осіб (ПДФО).

Ставка збору становить 1,5 відсотки бази оподаткування.

    Для пенсій, які разом із індексацією перевищують 3654,00 грн. у 2015 році, на розмір перевищення нараховується 1,5% ВЗ.

    8. Кабінету Міністрів України надано повноваження щодо затвердження особливого порядку проведення індексації грошових доходів населення за результатами першого півріччя 2015 року та з урахуванням економічної ситуації.

    9. Вимушені переселенці, яким вже здійснюється виплата пенсій за тимчасовим місцем проживання, мають до 01 лютого 2015 року зареєструватися в органах соцзахисту населення. У такому разі  пенсійні виплати їм здійснюватимуться без перерв  і в наступні місяці. У разі, якщо пенсіонер не зареєструється в органах соціального захисту населення до вказаної дати, виплата пенсії тимчасово припиняється. Після реєстрації виплату пенсії буде відновлено з дати припинення.

    Додатково повідомляємо, що для вирішення питання про виплату пенсії за місцем фактичного перебування (проживання) за межами тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції, пенсіонерові слід особисто звернутися до управління Пенсійного фонду України за місцем фактичного перебування (проживання), надати заяву про запит пенсійної справи і довідку про взяття на облік як тимчасово переміщеної особи, яка видається управлінням соцзахисту відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01 жовтня     2014 року № 509.

    10. По пенсіях на пільгових умовах та за вислугу років в чинне законодавство змін не внесено, вимоги щодо віку, необхідного пільгового та загального стажу та інші умови, які визначають право на пенсію, залишились незмінними (як до 01 січня 2015 року).

    Зміни до Закону України “Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування” з 01 січня 2015 року

    Відповідно до Закону України від 28.12.2014 N 71-VIIІ “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи”:

    1. Збільшено розмір збору на обов’язкове державне пенсійне страхування при здійсненні операцій з купівлі іноземної валюти  з 0,5% до 2%.

    Якщо раніше цей збір сплачували як фізичні особи, так і підприємства, то з 01 січня поточного року платниками зазначеного збору є фізичні особи, які здійснюють операції з купівлі іноземної валюти в готівковій формі (крім фізичних осіб, що здійснюють операції з купівлі іноземної валюти для погашення кредитів).

    2. Встановлено новий порядок сплати (утримання) збору на обов’язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, поданих фізичними особами та суб'єктами господарювання.

    Розмір збору 10% від вартості основного дорогоцінного металу (золото, срібло, платина, паладій), у перерахунку на вагу чистого металу, що міститься у сплаві, з якого виготовлено ювелірний чи побутовий виріб, визначена за офіційним курсом Національного банку України на банківські метали на час подання платником збору ювелірних та побутових виробів на клеймування до казенного підприємства пробірного контролю;.

    До 01 січня 2015 року цей збір сплачували - підприємства, організації та фізичні особи -  підприємці, які здійснювали торгівлю ювелірними виробами із золота (крім обручок), платини і дорогоцінного каміння в розмірі 5% вартості реалізованих ювелірних.

    Зміни до Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування”  з 01 січня 2015 року

     Відповідно до Закону України від 28.12.2014 N 77-VIIІ “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці”:

    1. З метою захисту прав застрахованих осіб введено обов’язкову сплату єдиного внеску (відповідно до класу ризику) від мінімальної заробітної плати, у разі якщо фонд оплати праці  працівника за основним місцем роботи менше мінімально встановленого розміру (з 01.01.2015 - 1218 грн).

    2. Надано право фізичним особам - підприємцям на загальній системі оподаткування та самозайнятим особам сплачувати єдиний соціальний внесок у разі, якщо платником не отримано доходу (прибутку), у розмірі  не більше від максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, але не менше за розмір мінімального страхового внеску.

    Раніше такі підприємці, декларуючи відсутність доходу, не мали можливості сплачувати єдиний внесок та забезпечувати собі страховий стаж.

    3. Посилено відповідальність роботодавців за порушення порядку нарахування та сплати єдиного внеску, а також за не подання звітності:

• збільшено розмір штрафних санкцій за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску з 10% до 20% своєчасно не сплачених сум.

• також збільшено розмір штрафних санкцій  за донарахування територіальним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску з 5% до 10% зазначеної суми за кожний повний або неповний звітний період, за який донараховано таку суму, але не більш як 50 відсотків суми донарахованого єдиного внеску.

• Поновлено норму Закону щодо накладення штрафу за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності здійснюється в розмірі 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170 грн) за кожне таке порушення.

    Повторне порушення  протягом року, передбачає накладення штрафу в розмірі 60 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1020 грн).

    4. Призупинено дію норми Закону в частині одержання та пред'явлення страхового посвідчення застрахованої особи до 01 січня 2017 року.

    Також, законодавчо передбачено, що з 01 січня 2015 року при нарахуванні роботодавцем заробітної плати (доходів) фізичним особам та/або при нарахуванні винагороди за цивільно-правовими договорами ставки єдиного внеску, застосовуються з коефіцієнтом 0,4, у випадку, якщо платником виконуються одночасно такі умови:

- місячний фонд оплати праці в 2,5 рази, або більше, перевищує середньомісячний фонд платника за 2014 рік. Якщо фонд оплати праці не перевищує в 2,5 рази, або більше, середньомісячний фонд оплати праці платника за 2014 рік, то платник замість коефіцієнту 0,4 застосовує коефіцієнт, що розраховується шляхом ділення середньомісячного фонду оплати праці платника за 2014 рік на оподаткований фонд за звітний місяць, але коефіцієнт не може бути менше 0,4;

- середня заробітна плата по підприємству збільшилася мінімум на 30 відсотків у порівнянні з середньою заробітною платою за 2014 рік;

-  середній платіж на одну застраховану особу після застосування коефіцієнта складе не менше ніж 700 гривень;

-  середня заробітна плата по підприємству складе не менше трьох мінімальних заробітних плат.

    Також з метою легалізації фонду оплати праці внесено зміни до Кодексу законів про працю України в частині відповідальності за порушення законодавства про працю:

• Юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:

- фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час та виплати заробітної плати без нарахування та сплати єдиного внеску та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (36 540 грн), встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;

- порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати (3 654 грн), встановленої законом на момент виявлення порушення;

- недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (12 180 грн), встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;

- інші порушення інших вимог трудового законодавства - у розмірі мінімальної заробітної плати (1218 грн).

    Штрафи,  накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

    Штрафи, можуть бути накладені центральним органом виконавчої влади,  без здійснення заходу державного нагляду (контролю) на підставі рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації.

    Відповідно до Закону України від 28.12.2014 N 76-VIIІ “ Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України” установлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки.

                                                Що важливо знати працюючим пенсіонерам

    Насамперед відзначимо, що відповідно до ст. 16 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (далі Закон)  обов’язком кожного  пенсіонера є повідомлення територіальних органів Пенсійного фонду про зміну даних, що вносяться до їх персональної облікової картки в системі персоніфікованого обліку та Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування, виїзд за межі держави та про обставини, що спричиняють зміну статусу застрахованої особи, протягом десяти днів з моменту їх виникнення. Такого змісту заяву підписує кожен пенсіонер при призначенні пенсії, надбавок та підвищень до неї.

     Існує ціла низка особливостей обчислення пенсій, призначених відповідно до Закону, в залежності від того, працює одержувач пенсії чи ні. Відповідно, зміна цього стану (звільнення або працевлаштування) може суттєво вплинути на рівень пенсійного забезпечення, а саме призвести до зменшення або збільшення розміру пенсії, а при несвоєчасному повідомленні пенсіонером органів Пенсійного фонду про такі обставини - до накопичення значних безпідставно одержаних сум пенсій,  які доведеться відшкодовувати.

      Наводимо перелік основних виплат, які призначаються до пенсій виключно непрацюючим особам або розмір яких безпосередньо залежить  від того, чи працює пенсіонер:

-  надбавки   непрацюючим   пенсіонерам,  які  мають  на  своєму  утриманні непрацездатних  членів  сім’ї. Розмір  такої  надбавки  на  одного   утриманця

складає 150,00 грн. на місяць;

-  пенсії за вислугу років виплачуються лише за умови залишення роботи, яка дає право на цю пенсію;

-  пенсії по інвалідності, що обчислені у розмірі пенсії за віком, пенсіонерам-інвалідам, які не досягли пенсійного віку, лише за умови залишення роботи;
- пенсії у зв’язку з втратою годувальника, що призначаються непрацюючим членам сім’ї померлого,  які  зайняті  доглядом  за  дітьми померлого годувальника до досягнення ними восьми років;

- особам, звільненим за скороченням штатів та яким призначена пенсія за віком за 1,5 року до досягнення ними пенсійного віку, виплата призначеної пенсії в разі їхнього працевлаштування припиняється;

- індексація пенсій відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" працюючим пенсіонерам проводиться з урахуванням отриманої заробітної плати та відповідно до базового місяця нарахування індексації;

 - жінкам зберігається право виходу на пенсію в 55 років, але за двох умов — за наявності не менш як 30 років страхового стажу та обов’язкового звільнення з роботи, тобто виплата дострокових  пенсій  припиняється  до  досягнення  пенсійного  віку,  якщо  людина  знову влаштувалася на роботу;

    Працюючі пенсіонери не мають права на підвищення пенсії у разі збільшення прожиткового мінімуму відповідно до Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", який вступив у дію з 1 жовтня 2011 року. Тим, хто працює, перерахунок пенсії буде проведено лише після звільнення з роботи  за тим прожитковим мінімумом для непрацездатних, який діятиме на дату звільнення.

     Пенсіонери, які є фізичними особами-підприємцями або працюють на умовах, передбачених законодавством, у фізичних осіб-підприємців, належать до категорії працюючих пенсіонерів. Є непоодинокі випадки, коли особи, зареєструвавши свою підприємницьку діяльність ще в 90-х роках, не повідомили про це органи Пенсійного фонду. Вчасно не відвідавши державного реєстратора, вони офіційно не зняли статус підприємця і в Пенсійному фонді значаться як працюючі пенсіонери, тому до того моменту, поки ними не буде надано довідку-повідомлення про проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, вони будуть значитися в органах Пенсійного фонду  працюючими  пенсіонерами. А  це  впливає на їх пенсійне забезпечення.

     Відповідно до статті 50 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно  або  стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.

     Щоб запобігти переплати пенсії у зв’язку з працевлаштуванням, пенсіонеру при зарахуванні на роботу необхідно повідомити про це управління Пенсійного фонду   та надати документи, що підтверджують дату прийому на роботу. Адже легше попередити безпідставне одержання пенсійних виплат, ніж утримувати суми переплат, на жаль, досить значні.

     Окрім того, в інтересах пенсіонерів повідомляти органи Пенсійного фонду України і про звільнення з роботи, адже це може вплинути на збільшення розміру пенсійних виплат.