Дозвіл на проведення перевірок надаватиме Кабінет Міністрів України
З 9 вересня 2014 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 № 408. Зазначеним документом визначено перелік державних інспекцій та інших контролюючих органів, яким надаватиметься дозвіл на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб – підприємців. До Переліку включено 61 контролюючий орган, зокрема, Держпраці, Держфінінспекція, Держстат, Пенсійний фонд України, Фонд соціального захисту інвалідів, Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності тощо.
Зазначені у Переліку органи проводитимуть перевірки на підставі відповідного розпорядження Кабінету Міністрів України. Водночас, дозвіл на проведення перевірки не потрібен, якщо вони проводяться за рішенням суду та на вимогу службових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.
Нагадаємо, що обмеження на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами встановлені статтею 31 Закону України “Про Державний бюджет України на 2014 рік” від 16.01.2014 №719-VII. Зазначене обмеження не розповсюджується на перевірки, які здійснюються Державною фіскальною службою України.
Мобілізовані українці звільняються від сплати земельного податку
За земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні громадян, їх власники або користувачі сплачують земельний податок. Статтею 281 Податкового кодексу України визначено пільги щодо сплати цього податку.
Зокрема, від сплати земельного податку звільняються ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, інваліди війни, учасники війни. Учасниками бойових дій згідно з пунктом 19 статті 6 зазначеного Закону визнаються військовослужбовці (резервісти, військовозобов’язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції, а також працівники підприємств, установ, організацій, які залучалися та брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення у порядку, встановленому законодавством.
Порядок надання статусу учасника бойових дій вищезазначеним особам, категорії таких осіб та терміни їх участі в антитерористичній операції, а також райони антитерористичної операції визначає Кабінет Міністрів України.
Отже, громадяни, які визнані учасниками бойових дій, звільняються від сплати земельного податку.
Про військовий збір на „гарячій лінії”
В ДПІ у м. Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області проведено сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему: «Особливості нарахування та сплати військового збору».
Заступник начальника управління доходів і зборів з фізичних осіб ДПІ у м. Херсон ГУ Міндоходів у Херсонській області Ковбель Андрій Володимирович надав платникам податків вичерпні відповіді на всі поставлені питання.
Наводимо відповіді на актуальні питання:
Питання: Чи є об’єктом оподаткування військовим збором такі доходи, як орендна плата, роялті, середня заробітна плата, яка виплачується мобілізованим працівникам, винагорода за договором купівлі-продажу?
Військовим збором обкладаються доходи, нараховані платникам у зв'язку з виконанням трудових обов'язків за трудовими та цивільно-правовими договорами, що включаються до фонду оплати праці, та виграші. Середня заробітна плата мобілізованим працівникам нараховується та виплачується відповідно до трудових або цивільно-правових договорів, які укладаються між працівником та представником підприємства. Отже, така виплата обкладається військовим збором.
Не оподатковується військовим збором:
- орендна плата, оскільки вона здійснюється на підставі договору оренди, відповідно до якого орендодавець передає орендарю майно в користування за плату на певний термін;
- роялті, оскільки вони є доходом підприємства, а не складовою заробітної плати;
- винагорода за договором купівлі-продажу, оскільки цей договір передбачає передачу права власності на майно та сплату за нього певної грошової суми, яка не входить до фонду оплати праці.
Питання: Хто сплачує військовий збір: відокремлений підрозділ чи головне підприємство?
Якщо відокремлений підрозділ уповноважений головним підприємством самостійно нараховувати (сплачувати) військовий збір, то він нараховує та сплачує збір за місцем своєї реєстрації. Якщо такого повноваження немає, то нарахування (сплата) військового збору здійснюється головним підприємством, за своїм місцем розташування.
Питання: Чи утримується військовий збір із допомоги на поховання та на вирішення соціально-побутових питань?
Так, у разі надання працедавцем окремим працівникам матеріальної допомоги за їх заявами (у зв’язку з витратами на поховання), яка носить разовий характер, і допомоги на поховання відповідно до норм Закону № 2240, сума таких виплат не входить до складу заробітної плати, тому не розглядається як об’єкт обкладення військовим збором.
Також, якщо працедавець надає окремим працівникам нецільову благодійну (матеріальну) допомогу за їх заявами у зв’язку з особистими обставинами, яка носить разовий характер, наприклад, на вирішення соціально-побутових потреб, вона не входить до складу заробітної плати, тому не розглядається як об’єкт обкладення військовим збором.
Питання: Чи обкладаються військовим збором зарплатні виплати жінці, яка перебуває у відпустці для догляду за дитиною?
Мати дитини чи інша застрахована особа, яка фактично доглядає за дитиною в період перебування у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, за власним бажанням може працювати на умовах неповного робочого часу або вдома. Водночас за нею зберігається право на одержання допомоги в період відпустки для догляду за дитиною.
Тож якщо працедавець виплачує на користь такої працівниці, що перебуває у відпустці по догляду за дитиною, зарплатні доходи, які мають систематичний характер, - такі виплати є об’єктом обкладення військовим збором
Питання: Чи нараховується військовий збір на лікарняні?
Об’єктом оподаткування визначено заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати й винагороди, які нараховуються (виплачуються) у зв’язку з трудовими відносинами, виплати за цивільно-правовими договорами, деякі види виграшів.
Під час визначення об’єкта оподаткування в частині зарплатних виплат слід керуватися пп. 14.1.148 ПКУ. Також зазвичай із метою визначення об’єкта обкладення ПДФО використовується Інструкція зі статистики заробітної плати, затверджена наказом Держкомстату від 13.01.2004.
Оскільки оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності й допомоги з тимчасової непрацездатності з метою нарахування військового збору прирівнюється до зарплати, то з лікарняних, нарахованих після 03.08.2014, військовий збір утримується на загальних підставах.
Змінено форму декларації з податку на нерухомість
Міністерством фінансів України наказом від 01.07.2014 № 735 затверджено нову форму декларації з податку на нерухомість. Це зумовлено змінами, внесеними до Податкового кодексу України антикризовим Законом від 27.03.2014 № 1166. Зокрема, змінами порядку адміністрування податку на нерухомість, адже із квітня замість житлової площі оподатковується загальна площа квартири або житлового будинку.
У нинішній формі декларації з податку на нерухомість порівняно з попередньою в заголовній частині орган доходів і зборів перейменований в контролюючий орган. Також у табличній частині колонка 3 «Житлова площа об’єкта житлової нерухомості» замінена на «Загальна площа об’єкта житлової нерухомості». Таблична частина декларації поповнилася новими колонками 5 «Код пільги» і 6 «Сума пільги із сплати податку».
Зазначений наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування - 16 вересня 2014 року.
Паперові податкові накладні та їх реєстри кануть у Лету
З початку нового 2015 року паперові форми податкових накладних скасовуються. Водночас, платник податку на додану вартість (ПДВ) зобов’язаний надати покупцю (отримувачу) податкову накладну, складену в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, і зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким же чином, платники ПДВ будуть вести реєстри виданих та отриманих податкових накладних і подавати їх копії до контролюючого органу. Тобто, виключно в електронному вигляді.
Крім того, з 1 січня 2015 року платники ПДВ зобов’язані вести реєстр виданих та отриманих документів, які є підставою для нарахування сум ПДВ, що відносяться до податкового кредиту, без отримання податкової накладної (транспортний квиток, готельний рахунок або рахунок, який виставляється платнику податку за послуги зв’язку, інші послуги, касові чеки, податкова накладна при постачанні послуг нерезидентом). Копії записів у цих реєстрах у складі податкової звітності з цього податку платники ПДВ подаватимуть до контролюючого органу теж в електронному вигляді. Форму, порядок заповнення та подання реєстру буде встановлено згідно із законодавством.
Користуєтесь котлом – сплатіть екологічний податок
Суб’єкт господарювання у разі використання автономної системи опалення – газового котла має об’єкт оподаткування екологічним податком – обсяг забруднюючих речовин, що утворюються й викидаються в атмосферне повітря. Такі суб’єкти є платниками екологічного податку (незалежно від отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарним джерелом забруднення), а тому повинні обчислювати, нараховувати та сплачувати до бюджету екологічний податок, а також складати податкову звітність за цим платежем. Суми екологічного податку, які зазвичай сплачують платники є незначними і залежать від обсягів викидів, але дотримуватися вимог Податкового кодексу повинні усі.
Наразі на обліку в податковій інспекції Херсона перебуває 308 платників екологічного податку, із них 253 підприємства, решта — підприємці. За 8 місяців цього року вони перерахували до бюджетів усіх рівнів майже 3,5 млн гривень екологічного податку. Із загальної суми надходжень 790 тис. гривень — це надходження вiд викидiв забруднюючих речовин в атмосферне повiтря стацiонарними джерелами забруднення. До стаціонарних джерел забруднення, зокрема, можна віднести котли, генератори, міні електростанції, які працюють на пальному при спаленні якого утворюються та викидаються в атмосферне повітря забруднюючі речовини або суміш таких речовин, що є об’єктом та базою оподаткування податком за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами.
Строк давності для накладення штрафу - 3 роки
Такий строк визначено у статті 102 Податкового кодексу України. Зокрема, строки давності для застосування штрафних (фінансових) санкцій становлять 1095 днів, з дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов’язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо податкова декларація була надана пізніше, – за днем її фактичного подання.
Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов’язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов’язання, а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов’язань за такою податковою декларацією протягом 1095 днів з дня подання уточнюючого розрахунку.
Херсонські орендодавці додали до міського бюджету 215 тис. гривень податку
З початку цього року 65 містян повідомили податкову інспекцію Херсона про отримання у 2013 році доходів від надання власної нерухомості в оренду. Загальна сума доходу, отримана ними від орендарів та зазначена у деклараціях про доходи, сягає понад 1,3 млн гривень. Із цих доходів вони перерахували до бюджету понад 215 тис. гривень податку.
Нагадаємо, якщо у 2014 році орендодавець здає свою квартиру, чи інше нерухоме майно в оренду громадянину, який не є суб’єктом господарювання, то податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) орендодавець повинен сплачувати самостійно щокварталу протягом 40 календарних днів після останнього дня такого звітного кварталу. Сума отриманого доходу відображається у річній податковій декларації. Подати її слід до першого травня 2015 року.
Дохід від здавання в оренду власного нерухомого майна оподатковується за ставками 15 (17)%.
Депозити херсонців додали до держбюджету майже півмільйона гривень
Протягом двох декад вересня з доходів у вигляді процентів та інших пасивних доходів херсонців до Державного бюджету України надійшло 434 тис. гривень податку на доходи фізичних осіб.
Нагадаємо, що з 1 серпня 2014 року проценти, нараховані на суму поточного або вкладного (депозитного) банківського рахунку оподатковуються податком на доходи фізичних осіб за єдиною ставкою 15%. Обов'язок із нарахування та його сплати до бюджету покладено на податкового агента, тобто особу, яка нараховує такий дохід (банк або кредитна спілка). Механізм оподаткування депозитів введено в дію Законом України від 04.07.2014 № 1588-VII.
Зазначеним Законом передбачено і звітування за даним видом податку. Особи, які нараховують доходи у вигляді процентів, у податковому розрахунку за формою № 1ДФ будуть зазначати загальну суму нарахованих у звітному періоді доходів та загальну суму утриманого з них податку. Разом із тим, інформацію про суми окремих банківських рахунків і нарахованих процентів, а також відомості про громадянина, якому нараховані такі доходи, у податковому розрахунку не зазначатимуть.
Звертаємо увагу, що з 29 серпня у Херсоні діє новий рахунок для сплати податку з доходів у вигляді процентів. Реквізити за кодом класифікації доходів бюджету 11010800 “Податок на доходи фізичних осіб із доходу у вигляді процентів”: отримувач коштів - УДКСУ у м. Херсоні, Херсонської області; код ЄДРПОУ отримувача – 37959779; рахунок отримувача – 31114175700002; банк отримувача - ГУДКСУ у Херсонській області; МФО банку – 852010.
Херсонські нотаріуси додали до бюджету майже 1,2 млн грн
Про доходи, отримані у минулому році, податкову інспекцію Херсона повідомили 138 приватних нотаріусів. За даними декларацій про майновий стан і доходи загальна сума їх минулорічних статків сягає 13,4 млн гривень. За результатами цих декларацій нотаріуси мали сплатити 1,2 млн гривень податку на доходи. Майже вся ця сума вже поповнила міський бюджет.
Нагадуємо, що нормами Податкового кодексу України (ПКУ) нотаріусів віднесено до самозайнятих осіб, що провадять незалежну професійну діяльність. Особливий підхід до оподаткування їх доходів регулюється статтею 178 ПКУ. Зокрема, оподатковуваним доходом самозайнятої особи вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між доходом і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження певного виду незалежної професійної діяльності.
Доходи громадян, отримані протягом календарного року від провадження приватної нотаріальної діяльності, оподатковуються за ставкою 15%(17%). Декларацію про статки такі особи подають за результатами звітного року до 1 травня року, що настає за звітним. А от суму податкового зобов’язання, зазначену в поданій ними податковій декларації зобов'язані сплатити до 1 серпня року, що настає за звітним.
Херсонська податкова відкрила двері для студентів
Сьогодні до податкової інспекції Херсона на “День відкритих дверей” завітали студенти економічного факультету спеціальності “Оподаткування” Херсонського національного технічного університету.
Зустрівши та привітавши гостей, начальник інформаційно-комунікаційного відділу Ірина Приходько запросила гостей оглянути Центр обслуговування платників (ЦОП). Під час екскурсії вона ознайомила студентів із роботою фахівців сервісного центру та розповіла про здобуті результати. Поринувши в ділову атмосферу щоденної роботи податківців, студенти мали змогу переконатися, що основне своє завдання - створення комфортних умов для платників податків з метою забезпечення ними повної і своєчасної сплати до бюджету податків і зборів, ЦОП із честю виконує.
Потім студентів запросили до актової зали, де їх привітав начальник ДПІ у м. Херсоні Сергій Олефіренко. Він ознайомив гостей із функціями та завданнями органів Державної фіскальної служби України, розповів багато пізнавального про свою професію та запросив студентів на роботу до ДПІ після закінчення навчання. „Робота податківців дуже важка, відповідальна і водночас почесна й престижна. Професіоналізм наших працівників є запорукою того, що держава матиме змогу забезпечити належний рівень соціального захисту громадян. Тобто, своєчасно виплатить пенсії, заробітні плати, стипендії. Тож ми завжди раді бачити молодь у стінах інспекції, адже студентів цікавить практичний досвід роботи, а ми, зі свого боку, зацікавлені у наповненні якісного кадрового резерву”.
Потім про історію створення податкової міліції, функції, завдання та цікаві моменти із роботи податкових міліціонерів розповів заступник начальника штабу оперативного управління Олександр Бєлоконь.
Із не меншою зацікавленістю гості слухали начальника відділу персоналу Інну Макаренко. Вона ознайомила молодь із порядком проходження конкурсного відбору на посади державних службовців, розповіла про роль трудового колективу в досягненні поставлених завдань.
Далі своїми порадами поділилася колишня випускниця кафедри „Оподаткування” ХНТУ, а тепер - заступник начальника відділу адміністрування доходів і зборів самозайнятих осіб Яна Устюжаніна.
На завершення податківці висловили сподівання, що присутні стануть спеціалістами високого рівня та докладуть усіх зусиль для того, щоб населення нашої держави жило у достатку, а сама держава стала на рівень з розвинутими країнами.