УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ № 690/2014

 Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів

    Керуючись частиною другою статті 77, частинами шостою і сьомою статті 83, пунктом 1 частини другої статті 90 Конституції України та відповідно до пунктів 7 і 8 частини першої статті 106 Конституції України постановляю:

1. Припинити достроково повноваження Верховної Ради України сьомого скликання.

2. Призначити позачергові вибори до Верховної Ради України на 26 жовтня 2014 року.

3. Кабінету Міністрів України забезпечити фінансування позачергових виборів до Верховної Ради України.

4. Цей Указ набирає чинності з дня його опублікування.

    Президент України                                                      Петро ПОРОШЕНКО 

     27 серпня 2014 року

 

Інформаційна пам’ятка до Закону України

                                 “Про вибори народних депутатів України”

   08 грудня 2011 року Президент України Віктор Федорович Янукович підписав Закон №406-VІ “Про вибори народних депутатів України”, прийнятий Верховною Радою 17 листопада 2011 року.

   Закон готувався за участі вітчизняних і міжнародних експертів, відповідає світовим стандартам демократії та стане надійною правовою основою для проведення  чесних і демократичних виборів до Верховної Ради України 2012 року.

   Ухвалення нового Закону вважається досягненням політичного консенсусу  щодо основних положень законодавства про парламентські вибори (зазначений закон підтриманий конституційною більшістю депутатів - 366 голосів із 404 присутніх у сесійній залі).

   Відповідно до ст.1 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, вибори депутатів здійснюються за змішаною (пропорційно-мажоритарною системою). Змішана виборча система - це система  визначення результатів виборів, яка передбачає поєднання  у собі елементів мажоритарної (коли обраним вважається кандидат, який одержав на виборах більшість абсолютну  чи відносну голосів виборців) та пропорційної (система визначення результатів  виборів, при якій  депутатські мандати  розподіляються між партіями пропорційно кількості поданих за них голосів виборців у багатомандатному виборчому окрузі)систем.

   Сутність зазначеної системи полягає у наступному:

*225 депутатів обираються за пропорційною системою у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками кандидатів у депутати від політичних партій;

*225 депутатів обираються за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах.

Закон встановлює 5% виборчий бар’єр для партій

   Позитивом закону

·        Блоки не беруть участі у виборах. Також із  виборчого бюлетеня вилучена графа “проти всіх”.

·        Кандидат у депутати  може висуватися одночасно за одним партійним списком  і  в одномандатному окрузі,  у разі “подвійної перемоги”, такого кандидата визнають обраним за одномандатним округом, а в партійному списку його замінює наступний на черзі.

   ЦВК надається виключне право реєструвати кандидатів у депутати  в одномандатних виборчих округах, що забезпечить однакові терміни реєстрації кандидатів в одномандатних округах та загальнодержавному багатомандатному окрузі.

   Рішення виборчої комісії приймаються більшістю від складу відповідної комісії.
                                                                                          

   Право висувати кандидатів у депутати по мажоритарних округах  реалізується не лише через партії, але  й шляхом  самовисування. Новий закон про вибори містить вимогу щодо наявності ступенів захисту виборчого бюлетеня, визнає, що номери виборчої дільниці  виконуються друкарським способом на бюлетенях, так, як і номери територіальних округів.

   Закон забезпечує суб’єктам подання кандидатур  до складу ОВК та ДВК право на заміну  відповідних членів комісій  та право для всіх кандидатів  в одномандатних виборчих округах подавати кандидатури  до складу виборчих комісій.

   У новому законі вже не передбачається норма, яка дозволяє знімати з реєстрації  кандидатів - мажоритарників.      

   Помилки в оформлених реєстраційних документах  та порушення вимог законів при висуванні кандидатів, відсьогодні не будуть вважатися підставою для відмови в реєстрації кандидатів.

   Рішення комісій, особливо в день голосування, при підрахунку голосів, будуть прийматися більшістю голосів від їх складу (а не від числа присутніх на засіданні членів комісії, як це відбувалося  на попередніх виборах  і сприяло можливій фальсифікації у день голосування).

   Кандидати в одномандатних округах  зобов’язані  подавати до ЦВК свої  передвиборчі програми, які підлягатимуть оприлюдненню на веб-сайті ЦВК. Декларації  про майновий стан, доходи, витрати та зобов’язання  фінансового характеру, оприлюднюються на веб-сайті ЦВК лише в частині відомостей, які не є конфіденційними.

   Закон передбачає також норми,  направлені на забезпечення  належного інформування виборців про учасників виборчої гонки і рівність можливостей партій  у здійсненні передвиборчої агітації.  До таких норм можна віднести положення про залучення коштів  державного бюджету  на виготовлення  інформаційних плакатів про партії та кандидатів в одномандатних  округах, передвиборчі програми, надання ефірного часу на радіо і телебаченні партіям- суб’єктам виборчого процесу.

   Надання суб’єктам висунення кандидатур до складу виборчих комісій можливості здійснювати заміну призначених, за їх поданням, членів комісій.

   Голосування за межами виборчої дільниці за законом буде можливим  за  рішенням комісії  тільки за наявності у виборця медичної довідки.